Автор Тема: ишлеме ЕС  (Прочетена 7513 пъти)

ишлеме ЕС
« -: 09 Март 2011, 16:56 »
привет на всички, френска фирма иска да и произведем стока с нейни материали ,но досега никога не съм имал ишлеме и затова молбата ми е да ми помогнете. материалите с проформа фактура ли идват,как се завеждат ,след като не са наша собственост ,само труда ли се фактурира  след изработката,дори не знам какво да питам за съжаление.....
може ли да закупим стоките от тях ВОП а после  да им продадем готов продукт ВОД ,това е в случай ,че собствениците така се договорят поради липсата на някой специфични суровини ,които те не могат да ни доставят.
надявам се на разбиране,колкото и глупав да ми е въпроса ..


Ели

  • Global Moderator
  • *****
  • *Mислите... стават...неща * (´• ̮•)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #1 -: 09 Март 2011, 17:27 »
първо се разберете по какъв начин ще работите

ако е ишлеме - стоките ще са чужди - водите ги задбалансово 
фактурирате  само услуга по общите правила

и следите условията на чл.13 ал.4 т.10 и ал.5  от ЗДДС 

има особеност ако стоките са внос от треда държава с получател бг-фирма , но да стигнете до там ..
 

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #2 -: 09 Март 2011, 17:49 »
благодаря ви Ели,за бързият отговор. при ишлеме фактурираме услуга и основание за не начисляване на ддс чл 21 . при нас 411/703  услугата отразява ли се в интрастата.  при положение,че се договорят тази фирма да ни продаде  материалите с фактура за доставка на материали  ние ще имаме ВОП и си самоначисляваме ддс ,след като произведем продукцията да им я продадем  с фактура ,като вече фактурираме стоката  и не начисляваме ддс  чл 53 ,така възможно ли е да се процедира   

Ели

  • Global Moderator
  • *****
  • *Mислите... стават...неща * (´• ̮•)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #3 -: 09 Март 2011, 18:10 »
при услугата  на ишлеме - основание за неначисляване 21 ал.2
интрастата - да , ако сте интрастат оператори  - там стоките влизат със статистическа стойност

може и по схемата ВОП -  ВОД, стига да се разберете
 

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #4 -: 09 Март 2011, 18:14 »
мерси и приятна вечер ...)))

Abby

  • Don't drink and fly ;)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #5 -: 09 Март 2011, 20:30 »
Според мен, не се навирайте да "купувате" от тях материали и да им "продавате" готово изделие. Освен че са кухи обороти и излишна хамалогия, си е и нахакване до някаква степен.

Дори и да се наложи вие да купувате някаква част от материалите това няма да направи ишлемето неишлеме, щом клиентът ще ви доставя основната част от материалите. Определете цената общо (труд+материали), фактурирате услуга на брой изделия по чл. 21 (2) и ще имате и съпътстваща доставка по чл. 128 ЗДДС.
Обратното също е валидно - ако вие купувате основната част от материалите ще имате ВОД, независимо че клиентът ви може да ви доставя за своя сметка (без да ги купувате от него) някои несъществени материали.

Относно интрастата, първо прочети Наредбата за специфичните режими. Има я на сайта на НАП и на НСИ, раздел Външна търговия, Интрастат. Пак там има и Наръчник на търговеца. В него е обяснено как се декларира ишлемето, има и примери.

Основното е, че се декларира с други кодове - доставки свързани с преработка по договор. Материалите, които получаваш от възложителя декларираш като пристигания с количествата и стойностите от проформа-фактурите. Особеното е при изпращанията - декларираш ги като стока със стойността такава, каквато би била при една покупко-продажба. Т.е. калкулираш стойността на материалите от клиента, вложени в изпращаните изделия и прибавяш стойността на вашата услуга. Задължително декларираш статистическа стойност, независимо че си под прага за статистическа стойност. При регистрацията трябва задължително да декларираш, че правиш ишлеме.

И още нещо - за целите на ускореното възстановяване по чл. 92 (3) ЗДДС тези доставки по чл. 21 (2) са приравнени на такива с нулева ставка.

По ППЗДДС ишлемето се доказва със същите документи както и ВОД-а.

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #6 -: 16 Март 2011, 09:57 »
привет на всички,продължавам темата  и си позволявам отново да се консултирам с вас и да помоля за съдействие.  двете страни са се договорели , материалите да ни бъдат продадени ,но  собственика  иска да му изготвим договор за отложено плащане по тази доставка. има ли някакъв проблем при ВОП да бъде  съставен такъв договор ?
приятна работа ..

Ели

  • Global Moderator
  • *****
  • *Mислите... стават...неща * (´• ̮•)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #7 -: 16 Март 2011, 10:02 »
няма проблем
страните са свободни да договарят всичко стига да не нарушават някакъв закон
то и без това ще е по-добре да прихващате вместо да си пращате пари насам - натам

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #8 -: 16 Март 2011, 10:08 »
ЕЛИ ...точно това  е целта ,освен да се уговори ,отложеното плащане и да се уговори начина на плащане,който  би трябвало да е  чрез прехващане,съответно след като произведем стока и им  я фактурираме.  срока за плащането може да е по дълъг от една година . и сега с риск да стана нахален  ще попитам за договор ......)))

Abby

  • Don't drink and fly ;)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #9 -: 16 Март 2011, 10:54 »
Вариантите са два:

1. Два независими договора за покупко-продажба, съвсем конвенционални. Един за стоките (материали) по ВОПа с отложено плащане. Втори за стоките по ВОДа с незабавно плащане. Прихващането - с уведомление от една от страните.

2. Един договор за покупко-продажба и обратно изкупуване на готовите изделия. Тук аз лично не бих ползвала текст даден ми по интернет.

И собствено, човечетата, които договарят сделката не могат ли да си съчинят договора? Те се договарят, не ти :))

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #10 -: 16 Март 2011, 11:02 »
благодаря...много сте прави
приятна работа

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #11 -: 24 Март 2011, 12:46 »
привет,да се върна малко на моята болка с ишлемето ..)))))  сключен договор за изработка с френската фирма .. ма,материалите пристигат само с едно чемере, тях осчетоводявам ли ги  в 30 група .  май ще се наложи да вложим и наши материали в това производство те как се третират,за тях какви документи се издават.
може ли този договор да е по продължителен от една година.

Ели

  • Global Moderator
  • *****
  • *Mислите... стават...неща * (´• ̮•)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #12 -: 24 Март 2011, 12:53 »
чуждите материали ги водиш задбалансово
собствените  - нормално

договора може и за 10 години да е - но  връщането на стоките трябва да стане преди 24-я месеца,  за да не стане ВОП

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #13 -: 24 Март 2011, 13:01 »
това със собствените материали  не го разбрах ...под нормално какво да разбирам ..)))  имам предвид тези ,които ще вложа за тяхното производство как им го фактурирам. защото за услугата ще си пусна фактура  за вложеният труд а за тези материали.
относно срока не трябва да е повече от 24 месеца  така ли 
съжалявам ,че досаждам по този начин  но ...

Abby

  • Don't drink and fly ;)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #14 -: 24 Март 2011, 13:38 »
И горе ти бях писала, най-чисто е да договорите обща цена - труд и ваши материали на единица изделие. В другия случай става пълна боза при фактурирането.

С преките разходи по изработката и вложените ваши материали си формираш нормална себестойност. Материалите на клиента водиш или задбалансово, или извънсчетоводно. За тях инфото ти е необходимо само за интрастат и за търговските ви взаимоотношения с клиента (да му дадете отчет за разходваните негови материали).

Искай си с доставката някакъв подробен документ - проформа-фактура или поне някакъв опаковъчен лист с количество и стойност за всеки материал. Иначе няма как да докажеш евентуални липси при получаване и др. под. несъответствия, които могат да възникнат.

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #15 -: 24 Март 2011, 14:11 »
като пълен идиот продължавам да дъвча едно и също .... имам техните материали ...правя им изделието и  им фактурирам услугата ,тоест труда който сме вложили ,до тук всичко е ок и дори ми я май ясно ...)))  обаче за да произведа изделието  ползвам 70 % техни материали  и 30 % наши,тук пак фактурирам труда както при горният случай, стойността ще е една и съща но  вложените наши  материали  по какъв начин ги фактурирам,не може  стойността на услугата да я завиша със стойността на вложените наши  материали ....

Grave Digger

  • Гост
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #16 -: 24 Март 2011, 14:25 »
Това ви съветва "Abby" е да се възползвате от чл.128 от ЗДДС, когато основната доставка се съпътства от друга доставка и плащането е определено общо, приема се, че е налице една основна доставка. В случая основната доставка ще е работата върху движимата вещ, а съпътстваща е доставката на вложените от вас материали, поради което е налице доставка на услуга. Няма как обаче да не я завишите, стига предварително да не сте ги калкулирали.

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #17 -: 24 Март 2011, 14:39 »
така.... значи имаме  труд за  общо произведена продукция 1000 лв и 300 лв вложени наши материали ,ние издаваме  фактура за услуга на стойност 1300 лв   чл 21 т 2 за неначисляване на ддс. а вложените собствени материали трябва да намеря начин да ги изпиша . правилно ли съм разбрал

Abby

  • Don't drink and fly ;)
Re: ишлеме ЕС
« Отговор #18 -: 24 Март 2011, 16:53 »
Горе-долу правилно си разбрал.
Преди да фактурираш, питаш този, който е договарял сделката какви цени е договорил за труда и материалите и взимаш тях.
Имаш договорена цена за труда (чистото ишлеме) напр. 10 евро на бр. и добавяш към нея цената на вашите материали напр 2 евро на бр.

Пишеш фактура за 100 бр. по 12 евро на бр. ишлеме вкл. материали - услуга по чл. 21 (2) ЗДДС. Снабдяваш се с документите от ППЗДДС, които се изискват за ВОД. В дневника и в СД посочваш обаче услуга по 21 (2).

Тия 1200 евро ти отиват на приход. Към тях изписваш (по начина, по който счетоводно си решил да си съпоставяш приходите с разходите):
- стойността на вложените ваши материали
- себестойността на чистото ишлеме за това изделие

Неговите материали не те интересуват балансово.

Имай предвид, че в статистиката ишлемето се посочва отделно, вкл. на отделен ред ишлеме за ЕС. Разгледай бланките на ГОД, за да си организираш подходящо отчетността.

Re: ишлеме ЕС
« Отговор #19 -: 24 Март 2011, 17:49 »
благодаря ви колеги,много е приятно когато се комуникира по този начин .
успех  и спорна работа