GOST.bg - Счетоводство, Данъци, Осигуряване

Дискусии => Данъци => Темата е започната от: niki67 в 07 Януари 2011, 10:16

Титла: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 10:16
ЧНГ и ЧИД на всички именници!
Нека да уточним един въпрос във връзка с приключването, а и поради факта, че по това време на годината е особено актуален, макар и елементарен.
 
Имаме разходи, които се отнасят за декември. Фактурата за тях обаче е с дата януари. Примери бол. Например куриерските фирми издават фактура с дата януари, за услуги по договор, извършени през декември. Наемодател издава фактура с дата януари за наема през януари, но в нея е включил консумативите за декемеври /много ясно, защото трябва той първо да си получи фактурите да декември, за да може да ги префактурира/.
 
За тези разходи е редно през декември да се направи начисление. Не провизия, а начисление. Разликата между тях е:
 
1. Провизията е задължение, резултат от задължаващо събитие, което е по-вероятно да се случи, отколкото да не се случи. Имаме обаче вероятност, т.е. може и да не се случи.
При начислението имаме абсолютно сигурно задължение, то вече се е случило.
 
2. Провизията е с неопределена срочност или размер. Наистина, може да се направи надежна оценка на размера на задължението, но това е все пак оценка. Действителното задължение ще се различава от нея, макар и несъществено.
При начислението знаем абсолютно точно размера на задължението - имаме и фактура /или договор, в който то е ясно определено.
 
3. При провизията нямаме документ /все още/, а при начислението имаме документална обоснованост - имаме фактура.
 
Поради това аз считам, че с начислението, т.е. операцията 60/499, която е взета с дата декември,
не следва да се преобразува в увеличение по ЗКПО. То няма и текст за такова преобразуване.
 
ЗКПО изисква да се преобразува с начислените провизии, а по-горе се обосновах защо начислението не е провизия.
 
Остава въпросът дали е документално обосновано. Какво казва ЗКПО?
Чл. 10. (1) Счетоводен разход се признава за данъчни цели, когато е документално обоснован чрез първичен счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция.

Никъде не се споменава за дата на документа. Ето защо аз считам, че начислението, взето през декември, е документално обосновано - имаме фактура, която съдържа всички реквизити.
Фактурата е януарска, но ЗКПО не поставя условие за това.
 
Така че, например, получаваме фактура  с дата 5.01. за 1000лв +200 ДДС за куриерски услуги, извършени през декември.
 
Осчетоводяваме към 31-12 602/499 1000
Не преобразуваме в ГДД - разходът е признат
 
На 5.01 осчетоводяваме фактурата 499 1000
                                                   4531/200
                                                               401  1200
 
Съгласни ли сте?
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Маграт в 07 Януари 2011, 10:21
Абсолютно :)
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 10:26
и аз теоритично съм съгласна, че е правилна постановката

особено откакто видях тема, в която някой споменаваше, че НАП му били преобразували ФР с разходи, които били за минала година, пък били по фактура от текущата - точно на тази база, че не били начислени в периода, за който се отнасяли... стори ми се абсурдно, но както и да е

обаче аз лично не го правя по тези правила - по технически причини, защото
 - за да си въведа документа, който ми обосновава разхода трябва да си измисля някакъв вътрешен с дата 31.12., няма как да въведа към 31.12.2010 документ с дата 2011г, и второ - за телефони, ток и тн, не винаги периодът е календарен месец, и по тая логика, би трябвало да чакам фактура с дата от февруари 2011, която обхваща период от 19 декември до 18 януари, и да изчислявам подневно какъв е бил точния разход

не твърдя, че постъпвам правилно, но просто така съм решила
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: OpaSna TikVa в 07 Януари 2011, 10:27
Голяма работа си, Ники.
Пожелавам си през Новата година да те четем по-често!
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 10:42
Не съм съгласен, ники67 ))))
Задължението към доставчика ми е 120 единици, а не 100, въпреки, че не е начислен данъка от негова страна )))))
Т.е. аз прилагам:

Дебит Разходи
Дт нефактурирано ДДС
   Кт Задължение към доставчика

     
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 10:45
- за да си въведа документа, който ми обосновава разхода трябва да си измисля някакъв вътрешен с дата 31.12., няма как да въведа към 31.12.2010 документ с дата 2011г, и второ - за телефони, ток и тн, не винаги периодът е календарен месец, и по тая логика, би трябвало да чакам фактура с дата от февруари 2011, която обхваща период от 19 декември до 18 януари, и да изчислявам подневно какъв е бил точния разход

Така е, това е неприятно, но въпросът беше как следва да е, иначе компромиси всички правим:)
А в твоя пример все пак НАП са прави, то е счетоводен принцип, че разходите /и приходите/ се отразяват за периода, в който са направени, дори е въздигнат в основен /текущо начисляване/.
 
Аз исках да акцентирам върху данъчното третиране, т.е. дали се увеличава резултатът с тези разходи или не. Виждам, че всички сме на едно мнение - не се увеличава.:)
 
 
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: стискозъбка в 07 Януари 2011, 10:46
С риск да ме плеснеш зад врата, Планков,
 задължението ти към доставчика е 120 единици към 06.01.2011 /примерно/,
не към 31.12.2010-та.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 10:49
Не съм съгласен, ники67 ))))
Задължението към доставчика ми е 120 единици, а не 100, въпреки, че не е начислен данъка от негова страна )))))
Т.е. аз прилагам:

Дебит Разходи
Дт нефактурирано ДДС
   Кт Задължение към доставчика

 
Ама тук не става въпрос да отразим задължението към доставчика, а РАЗХОДА, за да получим достоверен ГФО и достоверен финансов резултат.

Задължение към доставчика към датата на начислението - м. декември, обикновено НЯМАМЕ, защото по договор задължението се плаща в определен срок СЛЕД ФАКТУРИРАНЕТО, а възниква ПРИ ФАКТУРИРАНЕТО.
 
Към датата на ГФО имаме начисление, което е разход и се докладва в ОПР с цел отразяване на действителен финансов резултат, а салдото по 499 /или друга сметка, по избор на предприятието/, не се показва в баланса като задължение към доставчици, а на друго място:)
 
Ахахахах, докато пишех това, Зъбич е казала на 2 реда същото, което аз казвам на 20:))

     
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: стискозъбка в 07 Януари 2011, 10:54
Три реда, бре!
Чакам реакция по .... първия.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 11:15
Да вземеш да ме светнеш ли кыде се отразяват тези задылжения?
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Trapper в 07 Януари 2011, 11:37
Разхода следва да се начисли в 2010 г., задължението към доставчика да се декларира без разчета по ЗДДС.
Може да се състави Счет. справка, Протокол, Мемориален ордер - това е документалната обоснованост. Ако някой прилага СС 11 и МСС 11 - към 31.12.2010 год. също следва да направи  НАЧИСЛЕНИЕ ЗА ПРИХОДИ.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 11:41
Да вземеш да ме светнеш ли кыде се отразяват тези задылжения?

Ако вземем калъпа на НСС, раздел Б Провизии и СХОДНИ задължения /сходни, ама не са провизии все пак!/, т.3 Други провизии и сходни задължения.
 
В МСС калъпи знаеш, няма - правиш си подобен ред, може да го кръстиш и "начисления".
 
А темата я пуснах за данъчното третиране, не толкова за счетоводното. Може би би могло да се отрази и като "други задължения" в раздел В. Във всеки случай не е удачно да бъде като задължения към доставчици, първо защото такова задължение още не е възникнало, и второ, от чисто техническа гледна точка няма лошо салдото по 401 да съвпада с посочените задължения съм доставчици в баланса, просто по-лесно е при последващи справки и проверки, когато са минали години например.
Иначе разбира се, че отдавна няма такъв подход - еди кои си салда да са в еди-кои си клетки, това си е вътрешен въпрос на организация на счетоводството. Просто е по-лесно, ако съвпада - нормативно изискване за това няма, а стандартите със салда и сметки не се занимават.
 
За да не се заблуждава потребителят, най-точното място според мен си е в Провизии и други сходни задължения, защото така се дава инфо, че задължението не е "баш истинско" към датата на баланса, а произтича от отразяване на провизия ИЛИ начисление, с цел получаване на достоверен резултат и спазване на принципа за предпазливост.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 11:43
абе и аз клоня към мнението на Планков и Trapper

щом си признаваш разхода, значи признаваш и задължението си към клиента
ДДС в следващия период
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 11:46
Разхода следва да се начисли в 2010 г., задължението към доставчика да се декларира без разчета по ЗДДС.

Не си видяла внимателно какво твърди Трапер, Еличко.:)
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 11:47
ами пише към доставчика
не към сходни
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 11:50
ами спора с Пиле не беше ли дали се включва ДДС?
В доставчици - не ми се струва удачно поради причините, които изтъкнах.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 11:57
Мда, я дай ся да видим размера на една провизия как се изчислява
най-малкото, ако стъпя на стандарта за събития след датата на баланса - ОПРЕДЕЛЕНО това задължение не е в размер на 100 единици, а се коригира до 120 единици )))
Та освен да гледаме стандарта за провизии и финансови инструменти, ще трябва да видим и коригиращите събития след датата на баланса...

Освен това, съвсем според мен това си е задължение към доставчик, както същия този доставчик ще отрази едно вземане от клиенти, въпреки, че не го е фактурирал. И то не за друго, а защото нямаме опция за "сходни вземания", сходни "условни активи" и бла бла.
Имам ли определен размер, имам
срочност имам ли - имам
От всякъде си отговаря на изискванията за ПАСИВ, и като такъв си има съвсем достоверна надеждна оценка.
Щото да попитам пък аз -
имам цяла година покупки от Метро, на 15 януари Метро ми пускат Кредитно, щото съм стигнал таргета от 1500 лева, и отстъпката е в размер на 10%, пита се ... към кой момент в отчетите ще отразя това събитие?
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 12:00
Към миналата година трябва да го отразиш.
 
А стандарта за провизиите няма общо с начисленията си мисля. Те са поради принципа на текущото начисляване, НЕ СА провизия и стандарт 37 ни интересува дотолкова, доколкото да определим, че начислението НЕ ПОПАДА в неговия обхват и съответно правилата, посочени в него, не се прилагат относно начисленията.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 12:02
Добре, дай сега да видим коригиращите събития след датата на баланса
и след като не попада в обхвата на СС 37, къде аджеба попада????
Доколкото си спомням в СС37 се говори и за пасиви )))
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 12:03
аааа чакай
значи никой не съм прочела както трябва

а защо изобщо трябва да се отразява ДДС-то
нито е било изискуемо, нито дължимо  в старата година


ще отразиш някакво вземане, което още не е  станало такова и някакво задължение , което още не е дължимо ...

Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 12:06
Освен това, съвсем според мен това си е задължение към доставчик, както същия този доставчик ще отрази едно вземане от клиенти, въпреки, че не го е фактурирал.

ето аз затова например се чудя - дали всички телекомуникационни доставчици например ще си отразят вземане от клиенти без да са го фактурирали?
Мтел за 2009-та са си приели отчета на общото събрание на 22.01.2010г., нещо ми се вижда кратък срокът да отчетат абсолютно всичко като приходи и разходи за 2009-та, при положение, че имат дати за фактуриране след 21-во число, обхващащи предходни периоди...
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 12:07
аха, говори се за пасиви в 37-ми стандарт:
 
а) провизии - които се признават като пасиви (като се вземе предвид надеждността на оценката, която може да им бъде направена), тъй като те са настоящи задължения и е вероятно за тяхното погасяване да бъде необходим поток, включващ икономически изгоди, и
 
В това отношение, същото важи и за начислението. Но затова в баланса има отделен раздел - Провизии и сходни задължения, с който се дава информация, че това е "по-бамбашка" пасив, и не е задължение към доставчика /все още/.
 
"По-бамбашка" значи, че е с неопределена срочност или размер, когато става въпрос за провизия, или пък че е с ненастъпила срочност, когато става дума за начисление. Все пак, не е задължение КЪМ ДОСТАВЧИКА /ВСЕ ОЩЕ/, ще стане такова в един бъдещ момент, през следващата година.
 
Затова е "по-бамбашка" и затова е предвиден отделен раздел, друго място, разграничимо от мястото, където се посочват стандарните задължения към доставчици. Така си мисля.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 12:10
ето аз затова например се чудя - дали всички телекомуникационни доставчици например ще си отразят вземане от клиенти без да са го фактурирали?

Ще си отразят на мук, още повече, че принципът за предпазливост изисква да не се подценяват задължения и разходи и да не се надценяват активи и приходи
 
Освен това пак казвам, че целта на темата беше данъчното третиране по ЗКПО, а по стандартите според мен този пасив се отразява в раздела за провизиите и другите сходни.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Abby в 07 Януари 2011, 12:45
Според мен трябва да си начислят (друг е въпросът дали го правят, ама те са държава в държавата). Аз например го правя всяка година. Имам комисионни, които са на тримесечие. За последно тримесечие се изчисляват до 5-то число на януари и фактура се пуска до 10.01.

Влиза си като приход в старата година одма.

Освен това не съм съгласна, че при начисление на разхода няма дължимост към доставчика към 31.12. Има и още как. Щом си потребявал услугите му в декември, значи възнаграждението е дължимо. Друг е въпросът, че става изискуемо в януари, защото такъв падеж е договорен.

Все едно да получиш стока през декември, която е с падеж януари, да не я заприходиш и да не отчетеш задължение.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 12:45
телекомуникационните оператори знаят КОЛКО точно им е прихода към 31/12/2010 НЕЗАВИСИМО от факта, че фактурата ще ти излезе на 21/01/2011 година )))
Така, че този ЗАРАБОТЕН приход те ще си го признаят )))

Ники67, нищо не казваш за коригиращите събития след датата на баланса...
И не, това не е башбашкан задължение, ЗАЩОТО, ако е трябвало да ми фактурират на 31/12/2010 пък закона за ДДС (австрийския май беше) им дава правото да я издадат след шест месеца, това значи ли, че аз ще дължа наема след ШЕСТ месеца???? Фактурирането, независимо, че в нашите съдии приемат, че било некъв си акт за предявяване от кредитора към длъжника за погасяване на задължения, заради разни разпоредби и бла бла в българското данъчно законодателство не е баш такова )))
аз съм ползвал помещението, и тая сума я дължа на Иван, на 5 януари, в размер на 120 лева
Все едно, ако получа от доставчика си фактура с дата 31/12/2010 година, в която пише ДАТА НА ПАДЕЖ 15/02/2011 година да не я признавам като задължение към доставчика, защото нашата уговорка е 45 дни отложено плащане
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Trapper в 07 Януари 2011, 12:56
Примера, който коментираме изобщо не попада в обхвата на стандарта за провизии. Задължението е към доставчици. Принципа на предпазливост - основополагащ, задължава да се начисли разход и задължение, в случая задължение по нефактурирани доставки. Така е било виниги, в смисъл и преди Закона за счетоводството.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 13:00
а в тая връзка става интересно с потвърдителните на салдата
смятате ли, че има нужда от такива ? представям си Мтел как ми отговаря :))))))))) 
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 13:04
аз съм им писала - във връзка с изгубени касови бележки, при което при нас висяха несъществуващи задължения, и... ни вопъл, ни стон ;]
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Trapper в 07 Януари 2011, 13:04
За потвърждение на едно салдо могат и трябва да се изпълнят и допълнителни одиторски процедури. В практиката си не търся потвърждения на салда по задължения. Принципа ми е - всеки да си потвърди активите.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 13:07
аз съм им писала - във връзка с изгубени касови бележки, при което при нас висяха несъществуващи задължения, и... ни вопъл, ни стон ;]

то с тях проблема не е само за изгубени касови бележки, ами и за служебните нефискални бонове за депозит при надхвърлен лимит ...
но да не разводняваме
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Abby в 07 Януари 2011, 13:14
С ДДС-то обаче въпросът стои по-различно според мен.

Тези разходи обикновено са за услуги с периодично или непрекъснато изпълнение и за тях данъчното събитие и изискуемостта на данъка настъпват по закон на датата, на която е договорено плащане (няма да цитирам членове от ЗДДС щото ме мързи, а и ги знаете :)) - демек изискуемостта е в следващата година.

От там и правото на данъчен кредит за получателя възниква в следващата година, защото пак по закон правото на ДК възниква на датата, на която данъкът е станал изискуем от доставчика.

По тази логика не можеш да посочиш в баланса вземане за данък за възстановяване, което не съществува към 31.12., защото то по закон възниква едва в следващата година.

Да не се бърка с отложения данъчен кредит по вече получени фактури. Там има възникнало ПДК, защото има  данъчно събитие и т.н. да не се разпростирам - това си е валидно вземане за данък и се показва в баланса.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 13:23
Да питам аз с тая предпазливост последно колко ми е задължението към доставчика 100 или 120 лева

Мтел отговарят, ама трябва сериозно да си полафиш с тях докато изобщо благоволят да ти отговорят )))

Абе за писмата за задължения - по закон се изискват, а и добрата счетоводна практика също ги изисква, да не се окаже, че има некоя позагубена фактура по пътя, дето може данъчния ти кредит одма да изгърми
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 13:30
добре, ето друг пример
през март 2010 се извършва счетоводна или одиторска услуга за цялата предходна 2009-та, безспорно касае предходния отчетен период и няма връзка с 2010, така че половината принцип за текущо начисляване е изпълнен
а питам - в кой момент се счита, че е възникнал разхода от гледна точка на получателя? за да уточним и първата част от принципа
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 13:40

Ники67, нищо не казваш за коригиращите събития след датата на баланса...

Коригиращо събитие е нещо, което се е случило след 31.12., но доказват условия, съществували към 31.12. Затова и стандартът се казва "събития след датата на баланса".
 
В случаите, за които говоря при пускането на темата, събитията са настъпили преди датата на баланса - ползвана е куриерска услуга, изразходвани са консумативи и т.н. Фактурирани са след датата на баланса, но не са коригиращи и не се прилага стандарт 10. А просто се прави начисление.
 
Другите ти разсъждения надолу не ми се кометират изобщо, защото в българското законодателство ясно е казано кога се фактурира и в какъв срок.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 13:43
Примера, който коментираме изобщо не попада в обхвата на стандарта за провизии. Задължението е към доставчици. Принципа на предпазливост - основополагащ, задължава да се начисли разход и задължение, в случая задължение по нефактурирани доставки. Така е било виниги, в смисъл и преди Закона за счетоводството.

абсолютно.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 13:47
добре, ето друг пример
през март 2010 се извършва счетоводна или одиторска услуга за цялата предходна 2009-та, безспорно касае предходния отчетен период и няма връзка с 2010, така че половината принцип за текущо начисляване е изпълнен
а питам - в кой момент се счита, че е възникнал разхода от гледна точка на получателя? за да уточним и първата част от принципа

а що половината? Разходът трябва да се начисли през 2009- годината, за която се отнася. Знае се точно колко е. Има и фактура за него, па макар и от март следващата година - т.е. има документална обоснованост. Пасивът е за сумата без ДДС.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: идиот в 07 Януари 2011, 13:49
Добре, имам доставка на 31/12/2010 на сто хляба
фактурират ми на 05/01/2011
Колко дължа на Пешо
и да попитам това начислено задължение, или сходно такова, не е ли приблизителна оценка?
И не изисква ли стандартът да се съобразяваме с всички събитития за да оценим ВЯРНО тази приблизителна оценка
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 13:54
казвам половината принцип, защото:
 
текущо начисляване - приходите и разходите, произтичащи от сделки и събития, се начисляват към момента на тяхното възникване, независимо от момента на получаването или плащането на паричните средства или техните еквиваленти и се включват във финансовите отчети за периода, за който се отнасят;

това ме интересува - кой момент се смята за възникване? за разни такива неща, като ток, телефони и тн - ок, ползват се текущо, значи някакъв разход по ползването им към 31.12. има

но когато услугата е извършена/съответно потребена след тази дата, независимо, че касае предходен период?
или да го кажа по друг начин - при получателя да има разход, а при изпълнителя - да няма приход, за едно и също просто събитие? защото, независимо, че касае 2009, изпълнителят ще си признае прихода в 2010, защото тогава е извършил реално доставката и тогава ще е имал съпоставимите си разходи по нея
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 13:56

а що половината? Разходът трябва да се начисли през 2009- годината, за която се отнася. Знае се точно колко е. Има и фактура за него, па макар и от март следващата година - т.е. има документална обоснованост. Пасивът е за сумата без ДДС.

хммм
ако по някаква причина извикам одитираща фирма да провери отчета за 2006, да не би одитиращите да си отчетат прихода за 2006 ? аре бе

услугата реално се изпълнява сега или  както е в примера на небесна - 2010
ще ме прощавате с вашите стандарти, ама  нещо ми се губи връзката с главния ...
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 14:02
аха, Ели, това имах предвид :) та по тая линия какво ми пречи да реша, че за мен един разход е възникнал на датата, на която съм известена за него по законов ред, чрез фактуриране и точно описание на стойността му, и да я считам тази дата като момент на възникване, съответно съобразно нея да тълкувам текущото начисляване?

така и така, в самия принцип е казано -  текущо начисляване - приходите и разходите, произтичащи от сделки и събития, се начисляват към момента на тяхното възникване, независимо от момента на получаването или плащането на паричните средства или техните еквиваленти и се включват във финансовите отчети за периода, за който се отнасят;

освен задължителния съюз И, да питам - този период, за който се отнасят или този период, който включва момента на възникването им? :)
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 14:17
Добре, имам доставка на 31/12/2010 на сто хляба
фактурират ми на 05/01/2011
Колко дължа на Пешо
и да попитам това начислено задължение, или сходно такова, не е ли приблизителна оценка?
И не изисква ли стандартът да се съобразяваме с всички събитития за да оценим ВЯРНО тази приблизителна оценка

Не, не е приблизителна оценка, а е точно - задължението е точно определено, имаш и фактура за него.
Кой стандарт какво да изисква? Става дума за начисление, не за провизия, оценката не е приблизителна, а точна, имаме и документ, събитието не е коригиращо, защото е възникнало през декември, а не в новата година.
Следователно според мен нито стандарт 10, нито стандарт 37 са приложими, а начислението следва да се направи без ДДС, защото смисълът му е действителен финансов резултат. Смисълът му е да се отрази разхода, а не разчета. Разчет още нямаме към 31.12, макар че имаме пасив.
 
 
 
Относно одиторските процедури, обикновено те никога не се изпълняват изцяло в следващата година. Например при нас има поне два предварителни одита - към септември и декември, като съответно се фактурират част от сумите съгласно договор. Последните вече, окончателни процедури се изпълняват в периода февруари - март и се издава фактура, която касае предходната година и разходът трябва да се отнесе за нея.
 
Ако проверяват отчета за 2006, това е във връзка с някакво събитие, възникнало през текущата година - или поради искане на кредитна институция, или поради бъдеща продажба или преобразуване на фирмата, и през 2006 явно фирмата не е подлежала на задължителен одит, иначе би имало одиторски доклад. Така че, това събитие, възникнало през текущата година, е породило необходимостта от одит за 2006 и разходът си е текущ за текущата година.
 
Когато обаче става въпрос за задължение по закон да се извърши одиторска процедура, то разходът се отнася за годината, за която е възникнало това задължение.
 
 
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Grave Digger в 07 Януари 2011, 14:34
И аз съм, че ако одитора е извършил услугата през март разхода ще е за 2010 а не за предходната. То по тази логика ще трябва таксата при публикуването на отчетите през юни да ги считаме за разход за предходната година.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: идиот в 07 Януари 2011, 14:44
По отношение на разходите за одит съм съгласен
за другото продължавам да твърдя, че ОПЦИЯТА законът за ДДС да ми измества във времето задължението .. нъцки


Не, не е приблизителна оценка, а е точно - задължението е точно определено, имаш и фактура за него.
Кой стандарт какво да изисква? Става дума за начисление, не за провизия, оценката не е приблизителна, а точна, имаме и документ, събитието не е коригиращо, защото е възникнало през декември, а не в новата година.
Следователно според мен нито стандарт 10, нито стандарт 37 са приложими, а начислението следва да се направи без ДДС, защото смисълът му е действителен финансов резултат. Смисълът му е да се отрази разхода, а не разчета. Разчет още нямаме към 31.12, макар че имаме пасив.
 
 
 
Относно одиторските процедури, обикновено те никога не се изпълняват изцяло в следващата година. Например при нас има поне два предварителни одита - към септември и декември, като съответно се фактурират част от сумите съгласно договор. Последните вече, окончателни процедури се изпълняват в периода февруари - март и се издава фактура, която касае предходната година и разходът трябва да се отнесе за нея.
 
Ако проверяват отчета за 2006, това е във връзка с някакво събитие, възникнало през текущата година - или поради искане на кредитна институция, или поради бъдеща продажба или преобразуване на фирмата, и през 2006 явно фирмата не е подлежала на задължителен одит, иначе би имало одиторски доклад. Така че, това събитие, възникнало през текущата година, е породило необходимостта от одит за 2006 и разходът си е текущ за текущата година.
 
Когато обаче става въпрос за задължение по закон да се извърши одиторска процедура, то разходът се отнася за годината, за която е възникнало това задължение.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 14:46
като имаш документ, що не осчетоводяваш документа???
Ники, имал си бил документ и за това си бил имал точна оценка - оценка на какво и защо решаваш, че имаш пасив с 20% по малко?
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 14:55
добре де, ами ако и обединим определенията от ЗДДС, какво става?
фактура се пуска до 5 дни от датата на възникване на данъчното събитие, а тази дата я знаем добре от чл.25 - пряко е обвързана с извършването на услуга или прехвърляне на собственост, плюс специфичните правила

така че, водена от принципа на предпазливост, считам, че като документална обоснованост за такива разходи, мога да ползвам само фактури с дата на издаване до 05.01.-06.01., защото това ми гарантира, че евентуално събитието, от което ми възникват разходи за предходната година е било до 31.12. :))
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 14:59
като имаш документ, що не осчетоводяваш документа???
Ники, имал си бил документ и за това си бил имал точна оценка - оценка на какво и защо решаваш, че имаш пасив с 20% по малко?

Осчетоводявам си документа в периода, в който е издаден, и така ми влиза като документ в него период - януари 2011.
 
Осчетоводявам си начисление в декември 2010, защото разходът се отнася за декември.
 
Оценката е точна, защото има фактура, в която ясно и точно и еднозначно е записана сумата.
 
Пасивът не е водещ, а е водещ разходът. Пасивът е равен на разхода. И не е равен на цялата сума по фактурата, защото към 31-12 още задължението към доставчика не е възникнало. Пасивът е колкото разхода, а разходът не включва ДДС-то. И пасивът според мен не се показва в задължения към доставчици, защото такова задължение нямаме към датата на баланса.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Trapper в 07 Януари 2011, 15:00

Осчетоводявам си документа в периода, в който е издаден, и така ми влиза като документ в него период - януари 2011.
 
Осчетоводявам си начисление в декември 2010, защото разходът се отнася за декември.
 
Оценката е точна, защото има фактура, в която ясно и точно и еднозначно е записана сумата.
 
Пасивът не е водещ, а е водещ разходът. Пасивът е равен на разхода. И не е равен на цялата сума по фактурата, защото към 31-12 още задължението към доставчика не е възникнало. Пасивът е колкото разходът, а разходът не включва ДДС-то. И пасивът според мен не се показва в задължения към доставчици, защото такова задължение нямаме към датата на баланса.

 Абсолютно вярно
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Ели в 07 Януари 2011, 15:01
абе те може и в нарушение на принципа да ти издадат фактура с дата 20.01

въпросът е дали ДДС-то трябва наистина да намери отражение
ако е задължение към доставчика, в дебита тоя разчет какво е ? вземане ? от кой и защо  като още не е възникнало
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 15:03
Абсолютно вярно

Благодаря:)))) Това го кажи на Пиле)
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 15:11
абе те може и в нарушение на принципа да ти издадат фактура с дата 20.01

въпросът е дали ДДС-то трябва наистина да намери отражение
ако е задължение към доставчика, в дебита тоя разчет какво е ? вземане ? от кой и защо  като още не е възникнало

а, за чужди грешки няма как да отговарям ;) иначе планков вече предложи дебита да е някаква сметка с име "ДДС по нефактурирани доставки" :D аз лично в никакъв случай не бих вкарала в баланса такова несъществуващо към 31.12. задължение, и вземане де :)
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: plankov в 07 Януари 2011, 15:17
Определение за актив
 и отговаря ли на критериите за актив, тоя разчет "Нефактурирано ДДС"
Контролиран от предприятието ресурс - фактура имам ли, имам, отговаря ли на критериите за признаване на ДК,  отговаря
мога ли да преценя кога да упражня правото си на данъчен кредит, мога
мога ли на базата на тази получена фактура да издам друга, мога
Поради тази причина - отчетът ми за финансово състояние, демек Баланса, ще съдържа както това нефактурирано ДДС, така и задължението към доставчика ми за използвания наем... А не задължение към дядо господ
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 15:18
аз лично в никакъв случай не бих вкарала в баланса такова несъществуващо към 31.12. задължение, и вземане де :)

В баланса не, ама в ОПР трябва да го вкараш, а то едното води след себе си другото, затова в баланса е "измислен" раздел "провизии и други сходни задължения".
 
 
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 15:21
Определение за актив
 и отговаря ли на критериите за актив, тоя разчет "Нефактурирано ДДС"
Контролиран от предприятието ресурс - фактура имам ли, имам, отговаря ли на критериите за признаване на ДК,  отговаря
мога ли да преценя кога да упражня правото си на данъчен кредит, мога
мога ли на базата на тази получена фактура да издам друга, мога
Поради тази причина - отчетът ми за финансово състояние, демек Баланса, ще съдържа както това нефактурирано ДДС, така и задължението към доставчика ми за използвания наем... А не задължение към дядо господ

Към датата на баланса правото ти на данъчен кредит не съществува, затова не е актив. Фактурата, която ти дава това право, е издадена през януари. И не е коригиращо събитие, защото НЕ показва състояние, съществувало през декември. Правото на ДК възниква на датата на издаването на фактурата.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: небесна в 07 Януари 2011, 15:23

В баланса не, ама в ОПР трябва да го вкараш, а то едното води след себе си другото, затова в баланса е "измислен" раздел "провизии и други сходни задължения".

за ДДС-то говорех аз, какво ОПР??

а Планков, към 31.12. това ДДС по фактура от януари, не отговаря изобщо на изискванията, които си посочил.
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: niki67 в 07 Януари 2011, 15:24
за ДДС-то говорех аз, какво ОПР??

а Планков, към 31.12. това ДДС по фактура от януари, не отговаря изобщо на изискванията, които си посочил.

А така, кажи му го. :)
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: Чуденка в 16 Август 2013, 17:09
Ако фирмата е едноличен търговец(все пак ФЛ) и издаде фактура за наем касаещ предходна година,но понеже е платен в текущата, фактурата се издава тогава.Пак ли е редно прихода от наем на ЕТ да бъде начислен в предходната година или е като при останалите физически лицa,има приход едва когато има плащане?
Титла: Re: Относно данъчното третиране на начисленията
Публикувано от: стискозъбка в 20 Август 2013, 17:23
Облагаемият доход на ЕТ се формира по реда на ЗКПО.
Та пак е редно да си бъде начислен "предходната година".